center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Mennyit kaszálnak a kereskedők a karácsonyi vásárokon?
Salgó Andrea, HVG, 2006. december 18.

A Gyurcsány-csomag megszorításai, a növekvő adóterhek ellenére vásárlási lázban ég a város. A karácsony idén is a vásárlás ünnepe maradt. De vajon a plázákhoz hasonlóan futnak-e még a hagyományos karácsonyi vásárok is? A hvg.hu arra is kereste a választ, hogy kinek éri meg standon árulni, s mennyit lehet szakítani egy hónap alatt? Ahelyett, hogy az emberek pénztárcáját súlyosan érintő jövő évi változások visszavetették volna a vásárlói kedvet, szemmel láthatóan "dübörög" a kereskedelem. A város gyakorlatilag naptól és napszaktól függetlenül járhatatlan a pénzüket elszórni vágyó, üveges szemű áldozatoktól. Vásárlási láztól forrnak a plázák és  a belvárosi üzletek. De mi a helyzet a hagyományosnak mondható karácsonyi vásárokkal?

A Vörösmarty téren árulni presztízst jelent. Aki lemarad, az kimarad, legalábbis ami a standokat illeti. Az árusok többsége minden évben visszatér, de aki egy évet kihagy, nem biztos, hogy jövőre rajta lesz a vásározók listáján – értesült a hvg.hu. Idén akkora volt a túljelentkezés, hogy - az eseményt már nyolcadik éve szervező - Budapesti Turisztikai Kht. kénytelen volt kettővel több pavilont állítani, mint a múlt évben. Összesen 120 népművész kapott ezáltal lehetőséget egyedinek szánt divatékszere, szárított narancs és fahéjból készült lakásdíszei népies kerámiái bemutatására – tájékoztatta a hvg.hu-t Horváth Vanda, a kht. PR-menedzsere. Mézeskalácsot, karácsonyi édességet, népi ételeket illetve rétest hat-hat, kürtőskalácsot kettő standnál árulnak.

A vásár célja már a kezdetektől az, hogy tucatáruk helyett igényes népművészeti és egyedi iparművészeti alkotásokat mutasson be évente közel 500 ezer budapestinek és ide látogató külföldinek. Négy évvel ezelőtt még az egyik online újság a vásár színvonalát csepülte, amikor a műanyagpoharas kiszolgálásról számolt be. Tavaly óta viszont már betétdíjas kerámia bögréből fogyasztható a forró ital. A forralt borral együtt megvásárolt bögrét pedig nem muszáj azon a helyen visszaváltani, ahol vették, hanem bármelyik Vörösmarty téri „talponállóban” meg lehet szabadulni tőle. Így az első körben két személyre kifizetett 1700 forintból a leleményes borozó egy ezrest is visszakaphat. A visszajáró azonban ritkán marad a vendég zsebében, a hideg és a vásárlási láz újabb és újabb vásárlásra ösztönzi a szomjas vevőt.

Mélyebben kell a pénztárcájába nyúlnia annak, aki nézelődés közben megéhezik. Egytálétel négy személynek minimum ötezer forintba kerül, ami a tulajdonos szerint is borsosnak számít, főként talpon állva. Jóllehet az árak két éve változatlanok, az étkezde a prémium árkategóriájú helyek közé tartozik – mondta egyetértően a melegkonyhát üzemeltető családi vállalkozás egyik tulajdonosa. Hozzátéve, hogy a kereslet ennek ellenére nagy, ráadásul egyre több az évek óta visszajáró vendég. Igaz, a tulajdonos sem a bevételről, sem a standdíjról nem volt hajlandó beszélni, nem valószínű, hogy ilyen árak és ekkora vendégkör mellett gondot okozna a bérleti díj feletti nyereség kitermelése.

Több, mint lehetőség
Forralt bort és meleg ételt a jelek szerint tehát megéri árulni, de vajon hányan kíváncsiak a kovácsra, s mennyien vásárolnak kétkezi munkával készített vásárfiát? Többen, mint gondolnánk. A hvg.hu-nak nyilatkozó zoknitalpú kerámiaperselyt előállító kézműves például könnyedén kitermeli a félmillió forintos bérleti díjat, s állítása szerint még jócskán marad is a januártól márciusig tartó uborkaszezonra.

A kovácsolt vas rózsát és egyéb figurákat árusító Kocsy Márton ezzel szemben nem a bevételt, hanem a lehetőséget, a presztízst tartja a vásár legnagyobb hozadékának. Mint mondta: a kovács céhet képviselők közül sokaknak ez az egyetlen alkalom, hogy megismerjék a termékeit. A lehetőségnek – mint kiderült – nem is olyan alacsony az ára: a kovácsnak nyitástól zárásig folyamatosan bemutatókat kell tartania, az odalátogatók szórakoztatására, s közben beszélgetni az érdeklődőkkel. Kocsy Márton, akinek a hétköznapokban is hasonló a munkaköre, sokkal fárasztóbbnak érzi a bemutatózást, mint a napi munkamenetet. Idén ráadásul az eddigieknél egy héttel tovább, január 1-ig tart a vásár. A kereskedők ezzel kapcsolatos legnagyobb aggálya, hogy karácsony után akár tizedére is csökkenhet a forgalom.

Más képet fest a Jókai téri bódésor, ahol egyébként csak 23-ig árusítanak. Itt is  akad ugyan egy-egy kézműves termék, de a talpbetéttől kezdve a mikroszálas csodakendőn át egészen a biopárnáig terjed a paletta. Az itteni vásározók a hipermarketben már jól bevált akciókkal csalogatják magukhoz a vásárlókat abban a reményben, hogy nemcsak a bérleti díjra valót keresik meg karácsonyig. Az egyik legoptimistább kereskedő közülük a gyertyákat és mécseseket áruló krisnahívő volt, aki a hvg.hu-nak elárulta, hogy háromhetes vásár végére kétmillió forintos árbevételre számít. Ebből feltehetően nem lesz nehéz kigazdálkodnia a 300 ezer forintos bérleti díjat, s a járulékos költségeket kivonása után is legalább 50 százalékos haszon marad a zsebében. Persze csak akkor, ha forgalma a terveinek megfelelően alakul. Egyelőre minden jel arra utal, hogy a december közepéig tartó enyhe idő meghozta szerencsét.

A forgalmat illetően nincsenek különösebb aggályai a tönkölypelyvával töltött gyógypárnát áruló hölgynek sem. A kereslet ugyan a tavalyihoz képest némileg visszaesett, de az árukészletet így is folyamatosan tölteni kell – válaszolta a hvg.hu kérdésére. Eddig átlagosan nap 40 darab kelt el a mérettől függően 1-6 ezer forint közötti áron kapható párnából. Ezeket, mint mondta 8 éve készítik és árulják kizárólag a vásárokon, de a bevételt soha nem tudják előre megsaccolni. A standdíj szerinte biztosan visszajön, a tényleges haszon nagyságát pedig csak december 23-án lehet majd tudni.

A hétvégékben reménykednek
A legvegyesebb árukínálat ellenére a legkisebb érdeklődés a SYMA csarnoki rendezvényt övezi. Legalábbis ez derült ki a hvg.hu-nak nyilatkozó kereskedői panaszokból. Csalódottak, mint mondták, a kevés látogató miatt előre prognosztizálható gyenge forgalom miatt. Pedig, ha a december 9. és 23. közötti hétvégéken nem keresem meg a januártól márciusig tartó uborkaszezonra valót, kénytelen leszek más állás után nézni – mondja elkeseredetten az egyik, a hvg.hu-nak nyilatkozó tucatárus.

Elsősorban a hétvégékben reménykedik a babzsákfoteleket a vásáron most először árusító hölgy is, mivel az érdeklődés hétköznapokon elég hektikus: egyik délelőtt 10-et elvittek, a következő nap pedig egy fotel sem fogyott. A kevés vásárló közül szerinte a fiatalok látják a legtöbb fantáziát az akciós szettekben. Van olyan állítólag, aki a nappaliját is ilyen ülőalkalmatossággal rendezi be. A vásár legnagyobb hozománya a cég számára azonban mégsem a háromhetes forgalom. Sokkal inkább az, hogy a vásáron nézelődők többsége megtalálja a céget az interneten, ahol folyamatosan rendelnek

Tíz cégből egy sem volt itt tavaly - meséli az immár 14 éve vásározó férfi, aki szerint ez ékes bizonyítéka annak, hogy nem éri meg itt lenni. A statisztikák azonban arról tanúskodnak, hogy a kereskedők közel egynegyede, körülbelül 30 cég minden évben visszatér – hangsúlyozza a kereskedői elégedetlenségen kicsit sem csodálkozó rendezvényszervező. Havas Patrik, aki a SYMA csarnokbeli karácsony vásár felelőse, a hvg.hu-nak elmondta: évről évre állandó helye van a csokoládéárusnak, a szőnyeg-, illetve az ékszerkereskedőnek. Nekik bizonyára megéri itt lenni. Szerinte az általános érdeklődést az is jól mutatja, hogy októberben kezdték el hirdetni a standokat, de egy hónappal a nyitás előtt már elfogyott mind a 115 árusító hely. Annak ellenére, hogy a rendezvényszervező beismerte az évről-évre bővülő plázapiac időszakos akcióival egyre több látogatót von el a csarnoktól, szemernyi kétsége sincs affelől, hogy az utolsó héten a SYMA vására beváltja a kereskedők hozzáfűzött reményeit. Három év alatt egyetlenegyszer sem készült statisztika a látogatottságról, ám az utolsó két nap rendszerint megtelt a csarnok - emlékezik Havas.

Salgó Andrea

Mennyit kaszálnak a kereskedők a karácsonyi vásárokon? HVG, 2006. december 18.